Konsument to osoba fizyczna, która dokonuje czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Oznacza to, że konsumentem nie może być przedsiębiorca. Definicja ta została zawarta w art. 222 Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z definicją, aby zostać uznanym za konsumenta, należy spełnić następujące kryteria:
Oznacza to, że statusu konsumenta nie może uzyskać: osoba prawna (np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), ani tzw. ułomna osoba prawna (np. spółka jawna, stowarzyszenie). Należy pamiętać, że osobie fizycznej nie przysługuje status konsumenta również w sytuacji, w której dokonywana czynność prawna będzie związana z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Dokonywanie czynności prawnej w tym przypadku oznacza zarówno okres poprzedzający dokonanie tej czynności (obejmuje informacje uzyskane od sprzedawcy, zanim dokona zakupu), a także okres po dokonaniu czynności (np. wady zakupionego towaru, które zostaną ujawnione już po dokonaniu zakupu).
Uzyskanie statusu konsumenta jest istotne w relacji z przedsiębiorcą. Oznacza bowiem uzyskanie szczególnych uprawnień. Status konsumenta daje szereg korzyści, takich jak:
Sprawdź także: