Jedną z najprostszych definicji marży jest zysk ze sprzedaży określonych produktów. W tym znaczeniu marża jest wskaźnikiem, który wpływa na obie strony transakcji. Dla przedsiębiorcy lub instytucji oferujących towar oznacza zysk ze sprzedaży, czyli to ile zarobią. Dla kupującego natomiast to, ile za ten towar zapłaci. Marża jest zatem różnicą między ceną zakupu a ceną sprzedaży.
W tym przypadku marża odnosi się do przedsiębiorców sprzedających towary i usługi. Stanowi różnicę pomiędzy zakupem a sprzedażą. Obejmuje wszystkie koszty związane z nabyciem towaru, jakie ponosi przedsiębiorca. Definicja handlowa określa również marżę detaliczną stanowiącą zysk dla przedsiębiorcy. Sprzedaż produktu odbywa się po cenie podwyższonej o marżę.
Marża przy kredycie to jeden z istotnych kosztów ponoszonych przez kredytobiorcę w związku z pożyczaniem pieniędzy od banków lub innych instytucji finansowych. To inaczej forma wynagrodzenia dla kredytodawcy za udzielenie kredytu, która jest wliczona do oprocentowania. Na wysokość marży wpływ m.in. kwota, cel kredytu, prowizja banku, zdolność kredytowa, dodatkowe usługi.
Marża banku może też dotyczyć opłat, jakie ponosi klient za korzystanie z usług tj.:
Marża to nie tylko produkty i usługi, od których naliczany jest zysk. Jest to również sposób wyliczania zysków w sprawozdaniach finansowych przedsiębiorstwa. W tym przypadku wyróżniamy cztery rodzaje marż: