Umorzenie pożyczki z PUP - czy trzeba składać wniosek?
W ramach tarczy antykryzysowej została udostępniona przedsiębiorcom możliwość wnioskowania o pożyczkę w kwocie 5000 zł. Celem pożyczki jest pokrycie bieżących opłat związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wniosek o pożyczkę składamy we właściwym powiatowym urzędzie pracy zgodnym z siedzibą firmy. Możemy zrobić to osobiście, jednak najbardziej zalecana formą jest opcja wnioskowania elektronicznego, którą opisywaliśmy w poprzednim artykule: Pożyczka z urzędu pracy 5000. Wszelkie informacje na ten temat dostępne są również na stronach internetowych urzędów. Pożyczka ta jest przeznaczona dla osób posiadających status mikroprzedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność gospodarczą przed 1 kwietnia 2020 roku. Pożyczkobiorcą może być zatem: jednoosobowa działalność gospodarcza, przedsiębiorstwo zatrudniające do 9 pracowników, samozatrudnieni. Ważne jest to, że z takiego rozwiązania można skorzystać tylko jeden raz. Po złożeniu wniosku oczekujemy na decyzję w sprawie jej przyznania. Jeżeli decyzja jest pozytywna to otrzymujemy środki na rachunek bankowy wskazany we wniosku. Środki z pożyczki 5000 możemy wykorzystać na: opłacenie podatków, składek ZUS, czynszu, opłat za media, ubezpieczenia lokalu, koszty materiałów biurowych, koszty paliwa, usług księgowych, czyli wszystko co wiąże się utrzymaniem bieżącej działalności.
Podstawową zaletą takiej pożyczki jest możliwość jej umorzenia po okresie 3 miesięcznej karencji. Oznacza to, że pożyczka jest bezzwrotna pod warunkiem, że przedsiębiorca nie zamknie lub nie zawiesi działalności gospodarczej przez 3 miesiące od jej uruchomienia. Jeżeli przedsiębiorca nie spełni tego warunku, to umorzenie pożyczki z pup nie będzie możliwe.
Jak wnioskować o umorzenie pożyczki 5000?
Pytanie, które pojawia się wtedy najczęściej to jak wnioskować o takie umorzenie pożyczki 5000? Czy jest potrzebny wniosek o umorzenie pożyczki z PUP? Co mówią zapisy przedstawione w tarczy antykryzysowej?
Odpowiedź znajdziemy w ustawie
„o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19”.
Ustawa ta została opublikowana 24 czerwca 2020 roku w Dzienniku Ustaw i w skrócie nazywana jest Tarczą Antykryzysową 4. Zgodnie z jej zapisami od tego dnia zmieniły się zasady umarzania pożyczek 5000 zł z PUP.
Wniosek o umorzenie pożyczki a tarcza antykryzysowa? Co się zmieniło?
Do 24 czerwca mikroprzedsiębiorca po upływie okresu karencji musiał złożyć wniosek o jej umorzenie, w którym oświadczał, że prowadził nieprzerwanie działalność gospodarczą w okresie 3 miesięcznej karencji. Za złożenie fałszywego oświadczenia groziła odpowiedzialność karna. Po nowelizacji ustawy zapis ten zmienił brzmienie i z artykułu usunięto informację o konieczności składania wniosku. Od tej pory wniosek o umorzenie pożyczki nie jest wymagany. Oznacza to, że proces umorzenia jest automatyczny i nie wymaga dodatkowych działań ze strony przedsiębiorcy.
Umorzenie następuje po okresie 3 miesięcy od daty wypłaty pożyczki pod warunkiem prowadzenia w tym okresie nieprzerwanie działalności. To czy taka sytuacja miała miejsce od czasu nowelizacji sprawdzane jest przez powiatowy urząd pracy, w którym złożyliśmy wniosek o udzielenie pożyczki. Weryfikacja przez urząd następuje poprzez sprawdzenie danych przedsiębiorcy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) lub Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). W przypadku weryfikacji pozytywnej pożyczka 5000 umarzana jest automatycznie, czyli bez składania dodatkowych wniosków.
Nowe zasady obowiązują do:
- każdej pożyczki 5000 zł z pup przyznanej po 24 czerwca 2020 roku
- pożyczki udzielonej przed nowelizacją, w których zapis o konieczności złożenia wniosku został usunięty bez żadnych dodatkowych aneksów
- pożyczek, do których wnioski zostały złożone przed nowelizacją, a przyznanie pożyczki nastąpiło już po wejściu w życie nowelizacji, również bez dodatkowych aneksów.
Powiatowy urząd pracy miał obowiązek poinformować niezwłocznie mikroprzedsiębiorców korzystających już z pożyczek 5000 o zmianach poprzez umieszczenia ogłoszenia na tablicy informacyjnej oraz na stronie internetowej urzędu.
Dodatkowo przepisy umieszczone w Tarczy 4.0 uregulowały zapisy dotyczące:
- Właściwego urzędu pracy, w którym należy składać wnioski. Przed nowelizacją właściwym urzędem był powiatowy urząd pracy zgodny z tym gdzie dana firma prowadziła działalność. Po nowelizacji wnioski można składać w tylko i wyłącznie w urzędzie zgodnym z siedzibą firmy.
- Wyłączenia spod egzekucji sądowej i administracyjnej środków z mikropożyczki. Tym samym pożyczki 5000 zł z pup są wolne od zajęć na podstawie administracyjnych lub sądowych tytułów wykonawczych.
Pożyczka 5000 zł przyznawana jest ze środków Funduszu Pracy i stanowi jeden z elementów pomocy przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji w wyniku pandemii Covid-19. Skorzystanie z tego rozwiązania nie wyklucza możliwości ubiegania się o inne formy pomocowe. Mamy szereg ustaw i rozporządzeń ministerialnych, które regulują zasady wnioskowania o dodatkowe środki nie tylko na prowadzenie działalności, ale także na wynagrodzenie pracowników, świadczenia postojowe lub zwolnienia ze składek ZUS.